Blekdžek – pregled vanvremenske igre, pravila i opklade

Dobro došli u pregled jedne od najpopularnijih kartaških igara ikada. Reč je o igri blekdžek. U tekstu koji sledi potrudićemo se da vam predočimo sve aspekte ove igre koja je poznata i kao “21”, a kod nas takođe poznata i kao “ajnc”.

Ova igra na stolu vodi poreklo iz 18. veka iz Francuske, gde su je nazivali “Vingt et un” , ali je svoju širu popularnost stekla za vreme Prvog svetskog rata.

Blekdžek je kartaška igra koja se igra protiv krupijea. Cilj igre je da se postigne broj bodova na kartama veći od deliočevog, a da taj broj ne pređe 21.

Blekdžek - pobeda igrača, blekdžek
Blekdžek – pobeda igrača

U početku se igralo sa jednim špilom, ali u cilju sprečavanja brojenja karata, kazina su postepeno uvodila sve više špilova, tako da danas neka kazina koriste čak osam špilova.

Vrednost karata u igri blekdžek

Karte do štihova imaju onu vrednost koja piše na njima, a žandar, dama i kralj vrede deset bodova. As može vredeti 1 i 11, izbor je na igraču.
Ukoliko se desi da igrač ima dva asa, jedan od njih ima vrednost 11, osim ako sve ostale karte zajedno vrede deset ili više bodova.
Ako igrač ima asa od 11 bodova, tada se njegov zbir naziva “mekanim” (soft hand), a ukoliko nema asa ili ima asa od jednog boda, zbir je “tvrd” (hard hand).

Početak igre blekdžek

Na početku igre krupije deli dve karte igraču i dve sebi, s tim što je jedna krupijeova karta okrenuta licem nadole i ona se naziva Hole Card. Postoje takođe ostupanja od ovog pravila, te tako krupije sebi u nekim verzijama ove igre deli sebi samo jednu kartu.

U slučaju kada deli sebi dve karte, ako mu je karta okrenuta nagore as ili desetka, krupije može da pogleda kartu okrenutu nadole i pogleda da li je dobio zbir od 21, tj. blekdžek.

U ovoj igri krupije i igrač mogu vući do devet dodatnih karata, ako vrednost ruke ne prelazi 21. Ako vrednost ruke ne prelazi 21 nakon 11 podeljenih karata, ne dobijaju se dodatne karte, tj.  dešava se Stand.

Deliočeva igra je definisana istim pravilima kojih se on mora pridržavati, te tako on izvlači karte do zbira 16. Ako ima zbir od preko 16, ne sme da povuče još jednu kartu, već samo igrač nastavlja sa izvlačenjem.

Igra

Nakon što dobije prve dve karte, igrač ima sledeće opcije na raspolaganju:

  • Hit
  • Stand
  • Double
  • Split
  • Double Down
  • Insurance Bet
  • Surrender

Hit – kada igrač zatraži još jednu kartu nakon što su mu podeljene prve dve karte; može da ostane na dvema kartama, ali ima i pravo na Hit, sve dok ne dostigne 21 bod ili prebaci preko toga, pri čemu gubi igru i ta ruka se naziva Bust.

Stand – kada igrač ne traži više karata, već ostane na prvim dvema kartama.

Double – kada igrač udvostruči svoju opkladu. Pri tome dobija još jednu kartu.

Split ili razdvajanje

Opcija koju igrač može iskoristiti u slučaju kada dobije dve iste karte. Njemu se tada nudi opcija razdvajanja tih dveju karata i automatski mu se povećavaju šanse da dobije blekdžek. Pravilo kod Split-a je da se osnovni ulog ne deli između te dve karte, već obe karte moraju imati istu vrednost koju je imala ruka pre deljenja karata. Igraču se onda dodeli još po jedna karta na oba mesta i, ako dođe u situaciju da još jednom dobije iste karte, u zavisnosti od igre ili kazina, on tu ruku može opet da razdvoji.

Split - razdvajanje, blekdžek
Split – razdvajanje

Ako se razdvoje dva asa i nakon toga izvuče karta koja je u vrednosti 10 bodova, ne dobija se blekdžek, iako je zbir 21. Isto važi i ako je prva karta as, a druga karta sa vrednošću 10. Ova opcija može biti iskorišćena jednom ili više puta tokom igre, u zavisnosti od vrste igre i kazina.

Double Down ili “dvostruko dole”

Opcija koju igrač koristi kada misli da može pobediti krupijea. Odabirom ove opcije, igraču se dodeljuje još jedan karta i njegov ulog se udvostručuje. Nakon dobijanja još jedne karte, igrač ne dobija više karata.

Double, blekdžek
Double

Igrač može iskoristiti Double down nakon što su mu dodeljene prve dve karte, s tim što postoje razlike od kazina do kazina i od igre do igre. U nekim slučajevima, igrač može iskoristiti ovu opciju samo ako su njegove prve dve karte “tvrde”, sa vrednošću 9, 10 i 11. Takođe, nije retko pravilo da se Double down može iskoristiti nakon Split-a, ali postoje i slučajevi u kojima ova opcija nije moguća nakon Split-a.

Insurance bet opcija tj. Osiguranje

Opciju Insurance Bet igrač može iskoristiti ukoliko je krupijeova prva karta as ili desetka. U tom slučaju, igraču se nudi da se osigura polaganjem polovine početnog uloga, za slučaj da diler dobije blekdžek. Ako krupije nema blekdžek, a igrač je iskoristio ovu opciju, ulog mu se uzima, ali ako krupije ima blekdžek, igrač će biti nagrađen isplatom u razmeri 2:1.

Insurance bet - osiguranje
Insurance bet – osiguranje

Surrender – Predaja

U zavisnosti od igre i kazina, u okviru blekdžeka može se naći opcija Surrender. Kada želi da iskoristi opciju Surrender, tj. predaja, igrač se odriče polovine svog uloga i odustaje od igre. Ovo mora biti prvi korak igrača nakon podele karata. Postoji takođe i Late Surrender, što je varijacija na prvobitnu opciju, i označava takođe predaju, ali u ovom slučaju igrač može iskoristiti ovu opciju nakon što diler pogleda svoju sakrivenu kartu i uveri se da nema blekdžek.

Postoji i opcija Double Down Rescue tj. predaja igrača nakon što je iskoristio Double down, ali ova opcija se retko sreće.

Pravila isplate

Ukoliko igrač dobije blekdžek, isplata je u rezmeri 3:2. A, ukoliko se desi da i igrač i krupije imaju blekdžek, dolazi do izjednačenja i ulog se vraća igraču . Isto se dešava i ako obojica imaju karte iste vrednosti u ruci.

Ako igrač uspe da pobedi krupijea u standardnoj igri, isplata je u razmeri 1:1.

Za slučaj da igrač pogodi Insurance bet, tj. pogodi da krupije ima blekdžek, iznos osiguranja se vraća u razmeri 2:1.

Ishodi opklada

  • Ako su igračeve ili krupijeove prve dve karte as i desetka, ovo je „prirodni“ blekdžek
  • Ako i igrač i krupije imaju blekdžek ili im je vrednost ruke 21, dolazi do izjednačenja i igraču se vraća ulog. Ovaj ishod se naziva Push, Tie ili Stand-off.
  • Ako krupije u ruci ima vrednost karata koja prelazi 21, a igrač ima 21 ili manje, igrač pobeđuje.
  • Ako igrač i krupije imaju karte iste vrednosti u ruci, dolazi do izjednačenja i igraču se vraća ulog – ovo se takođe naziva Push.
Push - izjednačenje
Push – izjednačenje

Pregled igara iz kategorije Blekdžek možete pogledati ovde.

24 Replies to “Blekdžek – pregled vanvremenske igre, pravila i opklade”

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *